At have for meget mavesyre kan være enormt ubehageligt. Man kan opleve symptomer som smerter i maven, halsbrand lige efter man har spist, eller sure opstød. Dette oplever man især efter man har spist mad med meget syre som for eksempel kød, kaffe, æg, slik eller hvis man har drukket alkohol. Dog kan man også opleve for meget mavesyre, hvis man har spist for meget, eller hvis man er overvægtig

Hvad skyldes for meget mavesyre egentlig?

Læger mener, at for meget mavesyre blandt andet kan forværre et eksisterende mavesår. Hvis man er ryger, fordobles risikoen for mavesår, så hvis man vil undgå både mavesyre og mavesår, bør man helt droppe cigaretterne. Dog kan man også udvikle et mavesår, hvis man tager meget smertestillende gigtmedicin. Mavesyre kan også være tegn på, at man er meget stresset, men det kan også være arveligt betinget. Både mavesyre og mavesår er enormt belastende for slimhinderne i maven og er dårligt for din generelle sundhed.

Er der noget, man selv kan gøre mod for meget mavesyre?

Hvis man oplever for meget mavesyre, er der meget, man selv kan gøre, for eksempel kan man ændre sin kost, så den bliver mere basisk og altså ikke indeholder så meget syre. Man bør holde sig til fødevarer, som er nemme at fordøje. Derudover kan med fordel også prøve medicin mod for meget mavesyre, hvilket virker neutraliserende og nedsætter produktionen af syre i maven. Hvis alle disse tiltag, bør man søge læge. Der er også en masse andre kosttilskud, som kan have en beroligende og neutraliserende effekt på din mave. Dog kan god, gammeldags kærnemælk også virke godt mod mavesyre, da dette slimer mavesækken til, så slimhinderne i maven dermed får lidt ro.

Fødevarer som giver din mave lidt ro

Man skulle måske ikke tro det, men kylling er faktisk godt for maven. I hvert fald når det kommer til andre kødprodukter. Fjerkræ er nemt at fordøje, og din mave skal dermed ikke bruge lige så meget energi på at fordøje kylling som for eksempel en rød bøf. Derudover er spidskål også godt for maven, fordi spidskål indeholder en masse fibre. Så byt gerne den kedelige iceberg ud med lækker spidskål. Disse fibre giver fordøjelsessystem noget at arbejde med og sikrer, at tarmene kan få maden godt arbejdet igennem. Fibrene skaber også et luftigt miljø i tarmene, hvilket gør, at enzymerne lettere kan få fat i maden og fordøje dette. Spis gerne kål og kylling i en periode og se, om dette har nogen gavnlig virkning for dig.