Rygning er stærkt vanedannende, og derfor kan det også være rigtig svært at stoppe med igen. Selvom du går med lysten til at stoppe, kan det være svært at finde motivationen til faktisk at komme i gang med det. Der kan godt være rigtig langt fra tanke til handling, når det gælder et rygestop. Men hvordan kan du egentlig gøre det nemmere for dig selv?

Inddrag dine venner og familie i projektet

Det kan være en rigtig god idé at inddrage dine venner og familie i dit rygestop på den måde, at du fortæller dem, at du har tænkt dig at gøre det. Hvis du fortæller folk i din omgangskreds, at du går i gang med et rygestop, vil det også virke mere seriøst. Du vil komme til at føle et større pres til at få det gennemført.

Hvis du kun siger til dig selv inde i dit hoved, at du vil begynde på et rygestop, er det meget nemt for dig at udskyde det eller give op, fordi det ikke lige går.

Når du får lyst til at give op

Hvis du midt i processen får lysten til at ryge igen eller give helt op, skal du minde dig selv om, hvorfor du går igennem et rygestop. Hvis du minder dig selv om, hvorfor du faktisk gør det, vil du også blive mere motiveret til at fortsætte. Der kan være mange grunde, men din motivationsfaktor kan f.eks. være:

  • at blive sundere indeni
  • at gøre det for dine børn og resten af din omgangskreds
  • at spare en masse penge
  • at slippe for at lugte af røg

Lav en blidere overgang

Når du er vant til at ryge, kan det godt være en meget hård overgang at gå fra at ryge til at være totalt røgfri fra den ene dag til den anden. Hvis du ikke kan klare at kvitte røgen på den måde, kan du lave en blidere overgang vha. en e-cigaret. En e-cigaret giver dig den almindelige fornemmelse af at ryge, men den indeholder ikke lige så mange farlige giftstoffer.

Derfor kan du skifte dine cigaretter ud med en e-cigaret og derefter blive helt røgfri. Ved brug af en e-cigaret kan du allerede vænne dig til at spare penge og slippe for lugten af tobak. Dog bliver det kun endnu bedre, når du stopper med at ryge helt.

Sæt et kryds i din kalender

Det går ikke, at du ikke har en fast dato i din kalender for dit rygestop. Hvis ikke du har det, giver du nemlig dig selv meget frie tøjler. Du kan nemt udskyde det en måned eller to uden dårlig samvittighed, hvis ikke du har besluttet en dato.

Hvis du i stedet gør det meget klart for dig selv og vælger en bestemt dato, vil du tage det mere alvorligt. Når du har valgt en dato, kan du også gå og forberede dig både fysisk og mentalt på dit rygestop.