Sponsoreret indhold.

Kunder er selvfølgelig noget af det allervigtigste for virksomheder. Og virksomheder har altid brugt marketing til at nå ud til deres kunder. Ofte har de held med at tiltrække kunderne, og andre gange har de desværre ikke. Men uanset hvad, så kræver det altid ressourcer. Som virksomhed kommer man altså ikke udenom at skulle have en marketingstrategi og bruge penge på marketing. Men ressourcerne kan bruges på en smart måde, som øger chancerne for, at virksomheden får et overskud.

Det har mange af virksomhederne i Herning fundet ud af. Flere af virksomhederne arbejder nemlig med segmentering online. Ved hjælp af segmentering opdeler de deres kunder og sikrer målrettet og relevant kommunikation, som i sidste ende fører til salg.

Hvad er segmentering?

Alle virksomheder har en målgruppe. Målgruppen er ofte bred, og virksomheder vælger derfor at inddele den i mindre grupper. Det skyldes, at virksomhederne gerne vil nå målgrupperne med relevant marketingmateriale. Læs om segmentering, hvis du gerne vil vide meget mere.

Virksomheder kan blandt andet segmentere en målgruppe efter demografi, geografi, livsstil og adfærd. Virksomheder bruger som regel ikke dem alle. De vælger nemlig kun at fokusere på de mest relevante. Derudover ved de, hvad de skal bruge segmenteringen til – blogindlæg, e-mailmarketing eller annoncer på sociale medier. Adfærdssegmentering bruger virksomheder, når de vil sende relevante og personlige nyhedsbreve ud til kunder. Den form for segmentering viser nemlig, hvad besøgende klikker på, når de er på en hjemmeside, og hvordan de interagerer med et produkt. På baggrund af den information kan virksomhederne sende kunderne nyhedsbreve om deres favoritprodukter.

Kendskab til målgruppen er vejen frem

Virksomheder, som segmenterer deres målgruppe, har typisk succes med deres marketing, fordi de på baggrund af dataanalyser lærer målgrupperne godt at kende og ved, hvordan de skal kommunikere med dem. De ved, hvilken tone of voice de skal bruge, og hvilke produkter og services de skal fremhæve. Ved virksomheden, at den har en målgruppe, som går meget op i bæredygtighed, vil virksomheden i kommunikationen til denne målgruppe fremhæve bæredygtige produkter. At kommunikere målrettet gavner både virksomheder og kunder, fordi kunderne kan lide personlig og relevant markedsføring, og det gør dem mere tilbøjelige til at købe virksomhedens produkter.

Kunder er glade for virksomheder, som tilbyder det, de har brug for, og som lever op til deres forventninger. Det er derfor vigtigt for virksomheder at kende deres kunder, så de kan levere de produkter og ydelser, kunderne er interesserede i.

Virksomheder, der bruger segmentering, sikrer altså, at de lever og til kundernes forventninger og bruger ressourcerne på personer, som er interesseret i det, de tilbyder. Dermed øger de chancerne for salg. På den måde undgår de også at bruge tid og penge på at nå ud til personer, som ikke ønsker at købe deres produkter. Sådan gør mange af virksomhederne i Herning. Har du en virksomhed, kan du med fordel gøre det samme og kaste dig ud i segmentering, hvis du ikke allerede er i gang med det.