Går du med en drøm om din egen webshop? Er du kreativ og vil gerne sælge ud af alle dine kreationer? Eller har du en god ide til en ny webshop? Så er det bare om at komme i gang, og få gjort drømmen til virkelig. Men det er ikke altid helt lige til og der kan være mange ting du skal have styr på. Hvordan laver man en webshop? Hvordan skaffer man kunder? Og hvordan er det nu lige det fungerer med ordrer, Pakking og kundetilfredshed? Med denne artikel får du et par gode råd med på vejen, til hvordan du får sat gang i din nye webshop. 

Få styr på dit brand

Først og fremmest er det vigtigt at have styr på dit brand. Find ud af hvad du vil sælge og hvad dit koncept skal være. Når konceptet og varerne er fastsat, er det på tide at du får skabt en rød tråd gennem det hele. Lav et logo som på en eller anden måde afspejler hvad du sælger, derefter skal websiden også sættes ordentlig op og gøres pæn. Sælger du for eksempel makeup og hårprodukter, kan du med fordel gøre siden simpel, elegant og feminin, for at tiltrække det ønskede kundesegment. Overvej også at lave en eller flere konti på sociale medier, for at sprede reklame om din virksomhed hurtigere, lettere og omkostningsfrit. 

Find din fragt distributør

Når du har fået lavet din webshop og der er styr på dine medier og din branding, skal du forberede dine første ordrer. Der skal være styr på emballage, forsendelse og tilfredshedsgaranti. Alt dette kan være meget at gabe over, specielt hvis efterspørgslen er større end forventet. Du kan med fordel lave en fragtaftale med en fragt distributør, som kan hjælpe med at pakke, frankere og levere dine pakker. På denne måde kan du fokuserer på alle de andre opgaver der hører sig til at have en webshop, og ikke bekymrer dig om de mange timers arbejde det tager at pakke og poste alle de ordrer som skal sendes afsted. 

Hold din webshop i live 

Når webshoppen er oppe og kører og de første ordrer er sendt og leveret, er det vigtigt at holde gang i maskineriet. Hav en langsigtet plan for, hvor du gerne vil udvide og optimerer din webshop og følg den så. Det er helt okay at rette den til som tiden skrider frem. Måske er du nået et eller to milepæle langt hurtigere end forventet, eller det kan vise sig at din planlagte deadline for udvidelse er urealistisk og den må derfor rykkes. Der kan være mange grunde til at en langsigtet plan ikke holder, og det er helt okay, det vigtige er at tilpasse den løbende og følge den så vidt som mulig. Med et godt koncept og brand, en god arbejdsfordeling og en plan for udvidelse og nye tiltag, er du hjulpet godt på vej til en succesrig webshop.